Michael Petersen

Elev fra 2021 til 2024

Michaels interesse for gartnerfaget startede allerede i barndommen, hvor han hjalp sin bedstemor med at passe planter i haven ved at sørge for, at de ikke havde skadedyr og altid havde rigeligt med vand. Michael har altid haft et ønske om at blive faglært gartner, hvorfor han startede på gartneruddannelsen lige efter 10. klasse. Det første år af uddannelsen var Michael imidlertid elev hos et andet gartneri, men efter et års tid søgte han nye udfordringer som elev hos bygrowers. I den forbindelse fremhæver Michael, at han hos bygrowers har fået sit ønske om at prøve kræfter med flere opgaver indfriet:

”Her hos bygrowers får jeg lov til at prøve at arbejde med mange forskellige opgaver, hvis bare jeg spørger. Det synes jeg er rigtig fedt”.

I forlængelse heraf udtaler Michael, at han bl.a. har stået ved pottemaskine, priklet planter, bygget containere, sat planter på afstand og pakket salgsklare planter. Desuden fortæller Michael, at han føler, at der bliver lyttet til ham, hvis han har et ønske om at prøve at arbejde med nogle bestemte opgaver.

Michael er glad for, at han søgte elevplads hos lige præcis bygrowers, fordi han får lov til at komme rundt på forskellige afdelinger og herved få erfaring med forskellige kulturer. Der er ingen afdelinger, som er ens, hvorfor han hele tiden lærer noget nyt. Når man spørger Michael om, hvad man skal forvente, når man er elev hos bygrowers, fortæller han:

”Der stilles krav til, at man møder til tiden, har en positiv arbejdsindstilling og tør at udfordre sig selv”.

I forlængelse heraf fremhæver Michael, at det er vigtigt, at man som elev husker at spørge, da det er det, som man lærer mest af. Derudover fortæller Michael, at det ikke skal være nogen hemmelighed, at det at arbejde i gartneri kræver, at man er i god fysisk form, da man er fysisk aktiv i mange timer om dagen. Selvom Michael nævner, at der stilles krav til, hvor hurtig man f.eks. skal være til at løse bestemte arbejdsopgaver, fortæller han også, at der i starten er mere fokus på, at man skal lære og forstå opgaverne. Men som elev skal man udvikle sig, hvorfor læringskurven skrider let fremad hele tiden, så man på et tidspunkt kan løse opgaverne inden for rimelig tid.

Når man spørger Michael om, hvad det bedste ved hans elevtid har været indtil videre, er han ikke tvivl om, at det har været det kollegiale fællesskab:

”Det bedste ved min elevtid har helt klart været det stærke fællesskab, da jeg gennem min tid har fået mange sociale relationer til mine kolleger”.

I forlængelse heraf fortæller Michael, at bygrowers er en god arbejdsplads, da alle er hjælpsomme og opmærksomme, og beder man om hjælp til noget, får man det straks. Desuden fremhæver Michael, at det er let at blive en del af fællesskabet, hvis man bare er åbensindet. I den forbindelse fortæller Michael, at det stærke fællesskab har gjort det meget nemmere for ham at rotere mellem de forskellige afdelinger.

 

Kenni

Heidi

Kenni

Laura

Kenni

Michael